Kuristik Rukkis ülevaade


KURISTIK RUKKIS

 

1)TEOSE IDEE

Miks teie arvates on teos kirjutatud, milline näib olevat autori eesmärk? Mille nimel võideldakse? Millised autori tõekspidamised väljenduvad teoses?

Arvan, et teos on kirjutatud selleks, et näidata puberteediaega seotud probleeme. Holden Caulfield  võitleb ühiskonna ja inimestega tema ümber, sest nad ei mõista teda.


2)AINE JA TEEMA

Milliseid probleeme lahendatakse? Millises keskkonnas tegevus toimub? Mida tehakse, milleks?

Teoses lahedatakse probleeme, mis ümbritsevad Holdenit, kuid otseseid lahendusi ei leitagi. Raamatu minategelane pole küll veel täiskasvanueas, kuid elab väga vaba elu andmata vanematele või tuttavatele aru oma käimistest ja tegemistest.


3)AEG, RUUM, MILJÖÖ

Ajastu, ajalooline olukord. Millised on autori taotlused asjaolude kujutamisel?

Teose tegevus toimub 1940-aastate teisel poolel, mida tegevuse käigust tegelikult järeldada ei saa.

 

4)TEGELASKOND

Peategelased, nende probleemid teoses, nende portree, karakteristika ja tegutsemise motiivid.Kõrvaltegelased.Milline on iga tegelase ülesanne teoses?

Raamatu pea- ja minategelane on noormees Holden Caulfield. Ta on 16-aastane ning talle ei meeldi miski või nagu ta ise teoses ütleb, ajab teda kõik oksele, näiteks kool ning kõik sellega seonduv ja üldse kogu maailm. Kuid ta on väga kiindunud oma nooremasse õesse Phoebesse, kes talle ainukesena siin maailmas meeldib, keda ta usaldab ning kellega rääkides tunneb end hästi. Phoebe püüab vennale aru pähe panna ning head nõu anda, kuid poiss ei taha õde kuulda võtta. Holdeni vanemad on rikkad ning valmis ostma poisile kõike, mida ta vaid tahab. Noormehe noorus on möödunud koole vahetades, sest teda visatakse välja halbade hinnete pärast, kuigi tegelikult on ta tark, kui vaid õppida viitsiks. Poisi välimuse üle kurta ei saa, kuigi ta ise endaga rahul ei ole. Holdeni ühikakaaslane on Ackley, kes pole Holdenile sümpaatne ega lähedane, kuid vahel on teineteisega siiski hea suhelda. Ackley oli välimuselt suhtelist inetu, ta oli väga pikk ning nägu oli täis vistrikke. Ka iseloomult oli ta ebasümpaatne. Holdeni toakaaslane oli Stradlater, kes oli kena ning loomulikult ka tüdrukute lemmik. Ta hoolitses väga oma välimuse pärast, kuid koduses elus oli ta lohakas ning kodutööde jaoks polnud aega, sest oli vaja tüdrukutega väljas käia. Sellepärast juhtuski tihti, et Holden tegi tema kodutöid.

 

5)TEOSE ÜLESEHITUS.SÜZEE JA FAABULA

Kas teoses on lugu, kuidas seda jutustatakse? Sündmused ja nende järjekord.  Erinevate kujutusvõtete (jutustus, kirjeldus, arutlus, dialoog) kasutamine.

Teose minategelane jutustab oma probleemidest ja nende lahendamisest. Sündmused on kronoloogilises järjekorras. Süžee ja faabula langevad kokku. Teoses on kasutatud nii dialooge, jutustusi, kirjeldusi kui ka arutlusi. Suurem osa raamatust põhineb siiski jutustusel ja kirjeldusel.

 

6)KEEL JA STIIL

Millist keelt kasutab autor.Kuidas kõnelevad tegelased? Milliseid stiilivõtteid autor kasutab, kuidas esitab meile omi seisukohti?
Autor kasutab teoses vaba stiili ning tegelaste omavaheline jutt ei ole ametlik. Ka õpetajaga räägib Holden vabalt. Autor esitab omi seisukohti tegeleste kaudu.


7)TEOS JA LUGEJA.

Milliseid teose probleeme võiks üle kanda tegelikku, kaasaegsesse, teie ellu? Teose püsiväärtused. Kuidas meeldis? Miks?

Paljud probleemid, mis raamatus käsitletud, on samad, mis praegugi. Minuvanustel kui puberteedieas noortel on samuti nagu Holdenilgi probleeme nii vanemate, eakaaslaste kui ka ka kooliga. Raamat meeldis mulle hea vaba stiili pärast ning ka paljud probleemid tundusid tuttavad.