KURISTIK
RUKKIS
1)TEOSE IDEE
Miks teie arvates on teos kirjutatud, milline näib olevat
autori eesmärk? Mille nimel võideldakse? Millised autori tõekspidamised
väljenduvad teoses?
Arvan, et teos on
kirjutatud selleks, et näidata puberteediaega seotud probleeme. Holden
Caulfield võitleb ühiskonna ja
inimestega tema ümber, sest nad ei mõista teda.
2)AINE JA TEEMA
Milliseid probleeme lahendatakse? Millises keskkonnas
tegevus toimub? Mida tehakse, milleks?
Teoses lahedatakse probleeme, mis ümbritsevad
Holdenit, kuid otseseid lahendusi ei leitagi. Raamatu minategelane pole küll
veel täiskasvanueas, kuid elab väga vaba elu andmata vanematele või tuttavatele
aru oma käimistest ja tegemistest.
3)AEG, RUUM, MILJÖÖ
Ajastu, ajalooline olukord. Millised on autori taotlused
asjaolude kujutamisel?
Teose tegevus
toimub 1940-aastate teisel poolel, mida tegevuse käigust tegelikult järeldada
ei saa.
4)TEGELASKOND
Peategelased, nende probleemid teoses, nende portree,
karakteristika ja tegutsemise motiivid.Kõrvaltegelased.Milline on iga tegelase
ülesanne teoses?
Raamatu pea- ja
minategelane on noormees Holden Caulfield. Ta on 16-aastane ning talle ei
meeldi miski või nagu ta ise teoses ütleb, ajab teda kõik oksele, näiteks kool
ning kõik sellega seonduv ja üldse kogu maailm. Kuid ta on väga kiindunud oma
nooremasse õesse Phoebesse, kes talle ainukesena siin maailmas meeldib, keda ta
usaldab ning kellega rääkides tunneb end hästi. Phoebe püüab vennale aru pähe
panna ning head nõu anda, kuid poiss ei taha õde kuulda võtta. Holdeni vanemad
on rikkad ning valmis ostma poisile kõike, mida ta vaid tahab. Noormehe noorus
on möödunud koole vahetades, sest teda visatakse välja halbade hinnete pärast,
kuigi tegelikult on ta tark, kui vaid õppida viitsiks. Poisi välimuse üle kurta
ei saa, kuigi ta ise endaga rahul ei ole. Holdeni ühikakaaslane on Ackley, kes
pole Holdenile sümpaatne ega lähedane, kuid vahel on teineteisega siiski hea
suhelda. Ackley oli välimuselt suhtelist inetu, ta oli väga pikk ning nägu oli
täis vistrikke. Ka iseloomult oli ta ebasümpaatne. Holdeni toakaaslane oli
Stradlater, kes oli kena ning loomulikult ka tüdrukute lemmik. Ta hoolitses
väga oma välimuse pärast, kuid koduses elus oli ta lohakas ning kodutööde jaoks
polnud aega, sest oli vaja tüdrukutega väljas käia. Sellepärast juhtuski tihti,
et Holden tegi tema kodutöid.
5)TEOSE ÜLESEHITUS.SÜZEE JA FAABULA
Kas teoses on lugu, kuidas seda jutustatakse? Sündmused
ja nende järjekord. Erinevate
kujutusvõtete (jutustus, kirjeldus, arutlus, dialoog) kasutamine.
Teose minategelane
jutustab oma probleemidest ja nende lahendamisest. Sündmused on kronoloogilises
järjekorras. Süžee ja faabula langevad kokku. Teoses on kasutatud nii dialooge,
jutustusi, kirjeldusi kui ka arutlusi. Suurem osa raamatust põhineb siiski
jutustusel ja kirjeldusel.
6)KEEL JA STIIL
Millist
keelt kasutab autor.Kuidas kõnelevad tegelased? Milliseid stiilivõtteid autor
kasutab, kuidas esitab meile omi seisukohti?
Autor kasutab teoses vaba stiili ning tegelaste omavaheline jutt ei ole ametlik. Ka õpetajaga räägib Holden vabalt. Autor esitab omi seisukohti tegeleste kaudu.
Autor kasutab teoses vaba stiili ning tegelaste omavaheline jutt ei ole ametlik. Ka õpetajaga räägib Holden vabalt. Autor esitab omi seisukohti tegeleste kaudu.
7)TEOS JA LUGEJA.
Milliseid teose probleeme võiks üle kanda tegelikku,
kaasaegsesse, teie ellu? Teose püsiväärtused. Kuidas meeldis? Miks?
Paljud probleemid,
mis raamatus käsitletud, on samad, mis praegugi. Minuvanustel kui puberteedieas
noortel on samuti nagu Holdenilgi probleeme nii vanemate, eakaaslaste kui ka ka
kooliga. Raamat meeldis mulle hea vaba stiili pärast ning ka paljud probleemid
tundusid tuttavad.